Szkoła stawia sobie jako cel przygotowanie księży do pracy wychowawczej na różnych poziomach formacji seminaryjnej. Droga tego przygotowanie będzie polegała na osobistej formacji wychowawców w dynamice pracy grupowej i indywidualnej. Program Szkoły oparty jest na głównych tematach antropologicznych i teologicznych adhortacji Jana Pawła II „Pastores dabo vobis”. Zgodnie ze wskazaniami „Pastores dabo vobis” proponowana formacja będzie miała charakter integralny, tak, aby ogarniała całą osobę, we wszystkich jej wymiarach i sferach (PDV 43). Przyswajanie i przeżywanie proponowanych treści będzie dokonywało się na trzech poziomach: ludzkim, duchowym i intelektualnym:
Formacja do dojrzałości ludzkiej:
Założenia merytoryczne:
- antropologia chrześcijańska
- realizm psychologiczny
- tożsamość kapłana
Założenia metodyczne:
- formacja osobista w dynamice grupowej
- metodyka aktywna : ćwiczenia komunikacyjne, psychodrama, bibliodrama, praca z obrazem i inne
- tworzenie wspólnoty życia
Formacja do modlitwy Słowem Bożym: Modlitwa Słowem Bożym przeżywana w ciągu dnia w dynamice lectio divina:
Lectio – osobiste czytanie Słowa; praca z tekstem biblijnym, doświadczenie słuchania
Meditatio – wprowadzenia do modlitwy; zgłębianie i przyswajanie Słowa
Oratio – zachowywanie Słowa i modlitwa Słowem w ciągu dnia
Contemplatio – modlitwa obecności przed Najświętszym Sakramentem
Collatio – wspólnotowe lectio divina
Formacja doktrynalna i pedagogiczna:
Wykłady - pogłębienie refleksji nad zdobytą wiedzą filozoficzno-teologiczną w kontekście podejmowanej pracy wychowawczej.
Refleksja nad istotnymi cechami własnej kultury teologicznej i pedagogicznej przyswojonej w wyniku doświadczeń życiowych.
Konwersatoria - uczenie się aktywnego przyjmowania treści oraz dialogu;